- Olipa kerran… liveroolipeli - http://fables.vohvelinritarikunta.org -

Maailma

misleading-directions

Olipa kerran iso kasa valtakuntia, jotka hallitsivat omia maitaan. Satuolennot asuivat näissä valtakunnissa ja useimmat heistä pitäytyivät tiukasti omissa tarinoissaan, joita elivät todeksi.  Sitten yksi satumaista alkoi sotia muita vastaan. Huhuttiin suuresta Vihollisesta, jota ei aluksi pidetty uhkana. Kun muutama satumaista oli kaatunut ja joutunut hänen vallan alleen, alettiin ajatella, että ehkä tuo riittää viholliselle ja hän jättää muut rauhaan, kun heikot nöyrtyivät hänelle. Kuinka väärässä satuolennot olivatkaan. Sen sijaan, että he olisivat yhteistuumin vastustaneet sotajoukkoja, he antoivat valtakuntiensa joutua perikatoon samalla kun itse pakenivat muihin satumaisin.  Satuhahmot joko kuolivat. katosivat jäljettömiin, joutuivat orjiksi tai osa onnekkaista pakeni ihmisten maailmaan. Nyt nämä pakolaiset elävät iättömästi kuolevaisten keskuudessa ja yrittävät salata itsensä ihmisiltä.

Saapuessaan ihmisten maailmaan olivat taruolennot hajanainen ryhmä. He joutuivat tekemään paljon yhteistyötä selvitäkseen uudenlaisessa maailmassa kuolevaisten keskuudessa. Vanhat kaunat unohtuivat ja hahmot puhalsivat yhteen hiileen peittääkseen taustansa ja tehdäkseen itselleen uudesta maailmasta kodin. Eriarvoisuus kuitenkin kytee taruolentojen keskuudessa, sillä osa sai pelastettua itselleen suuren omaisuuden satumaailmasta. Toiset taas elävät köyhyydessä joutuen jopa huoraamaan.

Satuolennoille tärkeää on, että heihin uskotaan. Jos heidän tarinaansa ei kertoisi enää kukaan, olisivat he vaarassa kadota kokonaan. Siksi ihmisten maailmaan  paenneet satuolennot pitävät huolta siitä, että ihmiset eivät heidä unohda. Tämän he joutuvat kuitenkin tekemään niin, että eivät paljasta omaa identiteettiään. Ylläpitääkseen satujen voimaa, satulähiön yritykset käyttävät satujen teemoja markkinoinnissaan. Tämä onkin parantanut joidenkin satujen ja satuolentojen asemaa heidän saadessaan lisävoimia, kun ihmiset uskovat heihin ja lukevat heidän satujaan.

Turun Satulähiö

Satulähiö on taruolentojen salainen yhteisö ihmisten keskellä. He näyttävät ihmisiltä, mutta pitävät tiukasti yhtä seuraten omia lakejaan ja hallintoaan. Samalla satuolennot yrittävät sulautua ihmisten joukkoon, jotta he eivät jäisi kiinni. Satulähiössä on varakkaampien taruolentojen asuntoja, jotka ovat kalliita lukaaleja. Samoin 13. kerroksen noidat asuvat omissa asunnoissaan, sillä he saavat säännöllisesti tuloja lumouksien tekemisestä. Köyhemmät taruolennot asuvat satukaupungin laitamilla pienissä ja huonokuntoisissa vuokrayksiöissään. Heidän elämänsä on selviämistä päivästä toiseen. Moni tunteekin tulleensa varakkaampien hylkäämäksi ja tämä puhuttaa paljon, varsinkin vaalien alla.

Satuolentoja johtaa pormestari, joka valitaan diplomaattisesti aina äänestyksellä. Tähän äänestykseen saa osallistua jokainen satuolento, myös farmilla asuvat sekä Satulähiön ulkopuolelle elelevät satuolennot. Pormestarilla on suuri vastuu, sillä hän pitää rauhaa yllä yhdessä sheriffin kanssa ja pyrkii lisäämään Satulähiön vaurautta samalla, kun sen olemassaolo pimitetään ihmisiltä. Pormestari saa käyttöönsä oman kirjaston, johon on kirjattu kaikki satuolennoista olemassaoleva historia. Suuressa kirjastossa kerrotaan olevan myös monia taianomaisia esineitä, joissa on vielä mahtia jäljellä. Ehkä voimakkain näistä on taikapeili, joka kertaa kysyjälle totuuksia arvoitusten muodossa.

Satuolennot pyörittävät erilaisia yrityksiä saadakseen elantonsa itselleen. Ihmiset vierailevat aktiivisesti ainakin strippibaarissa, paikallisessa pitseriassa sekä kirjakaupassa, joka on erikoistunut myymään satukirjoja. Toki satuolennotkin näissä käyvät paljon hengailemassa, mutta silloin he ovat ehdottomasti lumottuja, jotta salaisuudet eivä paljastu. Ihmisiä siedetään näissä paikoissa, sillä he tuovat kaivattua valuuttaa satulähiön käyttöön.

Satulähiön liikkeet ja tunnetut rakennukset

Hallintorakennus

Hallintorakennuksessa on pormestarin ja varapormestarin vastaanottohuone, sheriffin toimisto, satulähiöpankki (järjestelmä, jossa on kaikkien satuolentojen omaisuus maagisesti kirjattuna) ja Arkisto. Arkistossa säilytetään mm. satuolentoja koskevia arkaluontoisia tietoja, historiankirjoituksia ja maagisia esineitä, kuten taikapeiliä. Arkiston kellarissa on myös pelätty Toivomuskaivo, jonka lähistöllä tärkeimpiä lakeja rikkoneet satuolennot tuomitaan yhteisöllisesti. Pienemmät rikkomukset tuomitsee pormestari. Pormestari saattaa tuomita esimerkiksi farmille suorittamaan yhteiskuntapalvelusta pienemmistä rikkeistä.

Hallintorakennuksessa usein näkyviä satuolentoja:

Lumikki – varapormestarin viransijainen, omassa toimistossaan

Anastasia Tremaine – lakimies ja kirjanpitäjä, omassa toimistossaan

Herra Susi – sheriffi, omassa toimistossaan

Tuhkimo – sheriffin kirjuri

Sammakkoprinssi – Talonmies

Lääkärin vastaanotto

Leenalla on oma vastaanotto satulähiössä, jossa hän hoitaa satuolentojen sairaudet kuntoon. Lääkärin vastaanotolla nähdään usein Hullu Hatuntekijä, joka näyttää olevan Leenan vakioasiakas.

Satulähiösanomien toimitus

Satulähiösanomien ahkera toimittaja Mina nähdään usein lehteään puuhaamassa. Toimituksessa voi nähdä vierailevan myös Draculan ja Adalmiinan säännöllisesti.

Kenkäfriikki, Tuhkimolla osakkuus kauppaan

Tuhkimon kenkä on suuressa suosiossa erityisesti satuprinsessojen parissa. Sieltä voi löytää kaikki kuumimmat uutuudet ja myös paljon jännittäviä erikoisuuksia.

Pizzeria Ali Baba, omistaja Ali Baba

Ali Baban pizzeria on monen satuolennon suosiossa, johtuen halvoista hinnoista ja hyvistä raaka-aineista. Pizzeriassa nähdään usein Puunhakkaaja, Adalmiina, Sammakkoprinssi ja Ruusunpuna, mutta käyvätpä siellä myös silloin tällöin monet muut satuolennot eritoten Lumoluolan sulokkaat tanssijattaret omana mainintanaan.

Adalmiinan lahja- ja vanhaintavarainliike

Adalmiinan liike on valitettavasti ajautumassa konkurssiin ja liikkeen ovella on ollut laput konkurssiloppuunmyynnistä jo hetken aikaa. Aikaisempia vakituisia asiakkaita on ollut Hyvä haltiatar, mutta hänenkään panoksensa ei ole tätä liikettä valitettavasti pelastanut.

Lumoluola

Lumoluola on strippiklubi, jota pyörittää Apinakuningas. Töissä Lumoluolassa ovat ainakin virallisesti Grendel (portsari) sekä tanssitytöt Huilu (“Miss Piggy”), Viulu (“Miss Viola”) ja Pieni Merenneito (“Meri). Myös Hannun (“der Grosse Hans”)  tiedetään joskus heittävän tanssikeikkaa freelancerina. Aikaisemmin Lumoluolassa nähtiin myös Aasinnahkatyttö (“Faith), jota ei viime aikoina kuitenkaan ole näkynyt. Vakioasiakkaita ovat Puunhakkaaja ja myös viime aikoina Lumoluolassa harvakseltaan pokeria pelannut hienostoseurue, johon kuuluvat Prinssi Uljas, Siniparta, Prinssi Philip, Tuhkimo, Jörö, Irvikissa ja Shere Khan. He vuokraavat Lumoluolasta usein yksityisen huoneen. Merinoitaakin harvakseltaan Lumoluolassa näkyy.

Hattuja Hullun Halvalla

Hattupuodin omistaa Hallu Hatuntekijä, jota kutsutaan myöskin Kaiksi. Puoti on tällä haavaa sulkenut ovensa ja Hullu Hatuntekijä tekee hattuja Farmilla.

Kirjakauppa

Kirjakaupan nimeltään “Olipa kerran” omistaa Prinssi Philip ja puoti on eri toten ihmisten suosiossa sen laajan satukirjavarannon vuoksi.

Ruususen mallitoimisto

Ruusunen on perustanut mallitoimiston nimeltään Glamour glitter, joka toimii Satulähiössä. Sen asiakkaina käy ainoastaan ihmisiä, sillä satuolennot eivät ole vielä innostuneet mallitoimiston tarjoamista kursseista.

Jörön panttilainaamo

Panttilainaamoa Satulähiössä pyörittää Jörö, jonka lainaamo on tulvillaan sinne unohdettuja aarteita. Panttilainaamon asiakkaina on sekä satuolentoja että ihmisiä. Jörö on tunnettu myös huutokaupoistaan, joissa myy panttilainaamoonsa unohtunutta tavaraa.

Salaperäinen 13. kerros

Harva tietää noitien asuinpaikkaa, sillä he pitävät tiukasti kiinni omasta salaperäisyydestään. 13. kerroa perustettiin jo heti ensimmäisten satuolentojen saapuessa ihmisten maahan pakolaisina. Noitien johtajaksi nousi tuolloin mystinen Baba  Yaga, jonka voima ja vahvuus oli yleisesti tiedossa. Hän eli huhujen mukaan loisteliaasti kartanossa ja vastasi siitä, kenellä lumouksia annettiin ja millä hintaa. Hän oli pelätty nainen ankaruutensa vuoksi, sillä virheistä moni maksoi kovan hinnan ja saattoi joutua farmille, kun lumousta ei enää myönnetty. Jokainen itseään kunnioittava satuolento halusi siis olla Baba Yagan paremmalla puolella.

Eräänä päivänä jo yli sata vuotta sitten Baba Yaga sitten katosi. Hänen tilalleen noitien keskuudesta nousi Merinoita, joka kertoi Baba Yagan lähteneen takaisin satumaahan taistelemaan suurta vihollista vastaan. Hänen voimansa olisivat siellä suurempi hyöty ja siksi hänen oli ollut aika väistyä. Moni oli helpottunut tästä muutoksesta, sillä maineestaan huolimatta Merinoita saattoi antaa yksittäiset virheet anteeksi, ainakin välillä.

pig-kid-stickFarmi

Farmi on vahvalla magialla suojattu paikka, jossa taruolennot voivat asua rauhassa ulkomaailmasta. Se on ihmeellinen paikka, jossa on vielä ripaus satumaailmojen taianomaisuutta.  Osalle satuolennoista farmi on myös vankila, sillä jos heillä ei ole varaa maksaa kalliista lumoustaikuudesta ollakseen ihmisten näköisiä, heillä on kielto poistua farmilta. Siksi moni köyhä eläin ja olento asustaakin farmilla vailla mahdollisuutta muuttaa kohtaloaan.

Farmilta löytyy monenlaisia taloja ja tiloja ja sen rakennustyyleissä on pyritty miellyttämään mahdollisimman monia satuolentoja, jotka on tuomittu farmille. Farmi salassapitoon käytettävät loitsut ovat kalliita ja siksi Satulähiön asukkaat rahoittavat farmin olemassaoloa ymmärtäen sen välttämättömyyden. Samalla se toimii lepopaikkana väsyneille satuolennoille, jotka haluavat hetkeksi paeta Satulähiön ongelmia.

 

Satumaan valtakuntien kuvaukset

Ultima Thule

Kaukana pohjoisessa on jäälakeuksien, virtojen ja tundran peittämä maa, jossa on monia pieniä kuningaskuntia. Aikana ennen Vihollisen saapumista, siellä sijaitsivat niin Daanien kuningas Hrotgarin valtakunta Heorot kuin Lumikuningattaren maa ja itsensä Pohjoistuulen hallitsema valtakunta. Ultima Thulessa asui peikkoja, puhuvia eläimiä kuten jääkarhuja ja muitakin kylmän pohjoisen olentoja, kuten tihulaisia. Tihulaisilla on oma valtakuntansa Ultima Thulen maankuoren alla ja sen käytäväverkostot yltävät kaikkien valtioiden alueille.

Kultainen valtakunta

Kultainen valtakunta on se saduista tuttu vehmaiden niittyjen, kauniiden pikku töllien ja kumpuilevan maaseudun valtakunta. Se on saanut nimensä kultaisina hehkuvista vehnäpelloista, jotka runsaina tarjoilevat maan antimia. Linnat ovat pieniä, mutta kodikkaita ja niissä on paljon taidetta. Kuningas Cole hallitsi aikoinaan Kuningatar Gerdan kanssa tätä maata, kunnes Kreivi Tremaine kaappasi vallan vaimonsa Lady Tremainen (“Paha äitipuoli”) kanssa ja Kuningas Cole ja Kuningatar Gerda ajettiin maanpakoon.

Hopeinen valtakunta

Hopeinen valtakunta on satujen hämärän rajamaan ja hopeisten öiden valtakunta. Siellä kuu kumottaa kauniisti lukemattomiin pieniin järviin, jotka hehkuvat hopeaisina päivin ja öin. Hopeisssa valtakunnassa asuu hyvin kaunista kansaa, joiden iho on kuulas, silmät kirkkaat ja ryhti ylväs. Hopeisen valtakunnan kruununprinssi ja -prinsessa ovat Prinssi Philip ja Prinsessa Ruusunen.

Pohjoinen valtakunta

Pohjoinen valtakunta on myyttinen Skandinavia. Tämä valtakunta on havumetsien peittämien vaarojen ja tähtikirkkaiden öiden maailma. Taivaalla leimuaa öisin paljon revontulia. Valtakunnan rikkauksiin luetaan suuret vuoret, joissa sanotaan olevan lukemattomia määriä erilaisia arvometalleja ja jalokiviä. Kerrotaan, että  pohjoisen valtakunnan alueella nähtiin aikaisemmin paljon kääpiökansaa. Pohjoista laajaa valtakuntaa hallitsi aikanaan kaksi kuningasperhettä: Kuningas Aaron ja Kuningatar Sigfrida, kruununperijänään Prinssi Uljas (silloinen Prinssi Sigismund) ja toista puolta Prinsessa Adalmiina vanhempineen. Myöhemmin nämä valtakunnat yhdistyivät Adalmiinan ja Prinssi Uljaan avioituessa.

Mustametsä

Mustametsä on satujen pelottava ja synkkä metsä, jossa sudet ulvovat, lepakot lentelevät ja joka peittyy sankkaan sumuun joka yö. Sieltä ovat kotoisin monet satujen pelottavimmista olennoista.

Hesse

Hesse on myyttinen Saksa. Täältä seikkailija löytää iloiset majatalot musikantteineen, oluineen ja makkaroineen. Myllyjen siivet, vehmaat pellot ja upeat linnat luovat omaperäisen leiman maisemalle. Hessen kruununprinssi oli Sammakkoprinssi.

Lilliput

Lilliput on erikoinen saari, jossa kaikki on pienen pientä. Siellä asustaa kansa, joka on ahkeraa ja työteliästä ja osa heistä asustaa kukkasista ja risuista rakennetuissa taloissa.

Rus

Rus on suuri idän maa ja koti monelle slaavilaiselle satuolennolle. Se on täynnä synkkiä ikimetsiä, rappeutuvia linnoja ja höyryäviä soita. Osa Rusista on suurien arojen ja tundrien peitossa. Siellä on paljon villiä luontoa ja piilotettuja paikkoja. Osaa Rusin mystisestä valtakunnasta on hallinnut Dracula.

Ihmemaa

Ihmemaassa kaikki on perin kummallista. Siellä kasvaa jättimäisiä sieniä, talot saattavat olla pieniä ja toisina päivinä isoja ja siellä on tapana pelata krokettia flamingoilla ja siileillä. Ihmemaata hallitsi rautaisella otteella Herttakuningatar miehensä Herttakuninkaan kanssa.

Beaumont

Kaunis, metsäinen valtakunta. Tätä valtakuntaa hallitsivat Kaunotar ja Hirviö.

Suuren leijonan valtakunta

Suuren leijonan valtakunnasta on kotoisin moni puhuvista satueläimistä. Valitettavasti kukaan ei tunnu tietävän, mitä valtakunnan hallitsijalle loppujen lopuksi kävi. Oletettavasti Suuri Leijona on kuollut.

Indu

Viidakon peittämä ja sumuinen maa, jossa kaste kerääntyy aamulla puiden lehville. Ilmassa lentelee lukemattomia värikkäitä perhosia ja paratiisin lintuja, puissa ryömii apinoita ja maassa erilaisia hyönteisiä. Indu on myyttinen Intia.

Toscana

Toscana tunnetaan myös Imperiumin kotimaana, josta Suuri Vihollinen on kotoisin. Toscanan arkkitehtuuri on roomalaistyyppistä ja pääkaupunki Calabri Anagni on kuin muinaisen Rooman maaginen kaksonen. Toscana tunnetaan kauniista maalaismaisemistaan, kumpuilevista vuorista ja kristallinkirkkaista puroista, jotka solisevat sypressien ja korkkitammien keskellä. Toscanassa oli ennen Vihollisen valtaannousua fauneja, kentaureja, nymfejä ja muita antiikin aikoihin kuuluvia satuolentoja, mutta niiden kohtalosta ei tiedetä.

Albion

Albion on mystinen Britannia, täynnä kumpuilevia nummia, lehtipuuvaltaisia metsiä ja pieniä vuoria. Albionin yhdessä järvessä eli Loch Nessin hirviö, mutta sen on ilmeisesti Vihollinen surmannut. Valtakuntaa hallitsi Kuningas Richard Leijonamieli.

Erin

Erin on myyttinen Irlanti, smaragdin vihreiden niittyjen ja kirkkaiden lampien maa. Siellä sanotaan mahtavan keijukansan asuneen, ainakin jossain lähistöllä.

Persia

Persiasta harva on kuullut ja vielä harvempi nähnyt, mutta sen sanotaan olevan helmi aavikon keskellä, jossa matot lentävät ja henkiä asustaa pulloissa ja sormuksissa. Persiassa on hiekkaa, mutta myös fantastisen kauniita suihkulähteitä ja ihmeellisiä palatseja ja palmujen ympäröimiä keitaita, joissa lentelevät kauniit papukaijat. Persian hallitsija on Kuningas Shahryar ja kuningatar Scheherazade.

Merenalainen valtakunta

Merenalaista valtakuntaa ei ole moni nähnyt, sillä se on tietysti meren alla. Huhujen ja tarinoiden mukaan se oli kaunis paikka, hehkuvien korallista tehtyjen talojen ja jättimäisistä simpukoista tehtyjen koristeiden täyttämä paikka, ennen kuin Vihollisen sanottiin tuhonneen sen kokonaan. Valtakuntaa hallitsi Meren kuningas.

Mikä-mikä-maa

Mikä-mikä-maan sijaintia ei tarkasti tiedetä, sinne sanotaan pääsevän lentämällä kohti toista tähteä oikealla ja suoraan aamuun. Tässä maassa aikakin kulkee omituisesti; kukaan ei tunnu vanhenevan siellä ja kaikki myös tuntuvat unohtavan menneisyytensä hyvin nopeasti. Maassa on keijuja, merenneitoja, intiaaneja, piraatteja, kadonneita lapsia ja ilmeisesti myös isoja krokotiilejä. Sanotaan, että Riemujen saari on osa Mikä-mikä-maata.

Riemujen saari

Lumottu saari Mikä-mikä-maan kupeessa. Saari on täynnä erilaisia huvituksia ja iloja. Jokaisella ikkunalaudalla jäähtyy piirakka, kapakat ovat biljardi- ja korttipelipöytiä täynnänsä ja tupakka-askeja ja oluttynnyreitä lojuu odottamassa ottajaansa. Karkkeja kasvaa puissa ja pensaissa. Saarella kukaan ei käske nukkumaan, siivoamaan jälkiään, pesemään korvantauksiaan eikä kiellä meluamasta tai rikkomasta ikkunoita pikkukivillä. Saarella saa siis tehdä mitä tahansa mieleen juolahtaakaan. Saaren ainoita pysyviä asukkaita ovat aasit, joita siellä onkin kumman paljon. Tuhmat lapset saattavat päätyä saarelle, mutta jollei houkutuksista osaa kieltäytyä, ei saarelta pääsekään enää pois… Ainakaan omana itsenään.